Skontaktuj się z nami

Świąteczne prezenty z sieci – bez tłoku i z możliwością zwrotu

14 grudnia 2015

Dwóch na pięciu Polaków deklaruje, że gwiazdkowe prezenty kupi w internecie i wyda na nie od 200 do 500 zł. Wirtualne zakupy pozwalają uniknąć tłoku,  sprawią też, że towar zostanie dostarczony bezpośrednio do domu, a jeśli się nie spodoba zawsze można go oddać. Szczęśliwy finał internetowego handlu możliwy jest jednak pod warunkiem, że wcześniej dobrze sprawdzi się opinie na temat sprzedawcy - chyba, że ma on certyfikat poświadczający wiarygodność finansową.

Zrobienie w tym roku zakupów świątecznych przez internet deklaruje około 40 proc. polskich konsumentów. Bez względu na okazję, w sieci kupuje już ponad połowa Polaków (55 proc.), a 2/3 spośród nich robi to regularnie.  Jak kupują w grudniu? Najpierw za średnio 100 zł prezenty mikołajkowe, a potem prezenty pod choinkę, na które przeznaczają od 200 do 500 zł.  Wśród produktów najczęściej nabywanych online są elektronika oraz gry.

Sklepy internetowe cieszą się powodzeniem, ponieważ pozwalają – szczególnie w okresie przedświątecznym – uniknąć presji zakupowej gorączki oraz tłoku na parkingach i przed kasami. Kupować można w dowolnym czasie, po konkurencyjnych cenach, które łatwo porównać. Sklepy prezentujące swój towar na monitorach komputerów w nieskończonej ilości, potrafią być również doskonałym źródłem zakupowych inspiracji, gwarantują też dostawę do domu.  A jeśli towar się nie spodoba, zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta, można bez podania przyczyny oddać go w ciągu 14 dni. Taki przywilej gwarantuje prawo we wszystkich przypadkach, gdy do transakcji dochodzi na odległość i poza lokalem firmy. Tymczasem w przypadku zakupów w sklepie  stacjonarnym o takiej opcji decyduje sprzedający. Handel w internecie ma mnóstwo plusów, ale też i minusy. Kupując w sieci często nie ma pewności czy sklep rzeczywiście istnieje, czy opłacony produkt dotrze, a załączone zdjęcie rzeczywiście prezentuje pożądany towar.

Co trzeci Polak nie ma zastrzeżeń do zakupów w sieci

W przeprowadzonym w tym roku badaniu instytutu opinii publicznej Infas na zlecenie Trusted Shops, firmy wydającej sklepom internetowym certyfikaty jakości, wynika, że większość Polaków ma zastrzeżenia odnośnie zakupów w sieci. Badania dotyczące popularności i jakości handlu internetowego pokazują, że uwag do zakupów w sieci nie ma co trzeci rodak korzystający z tej formy zakupów. W zestawieniu najlepiej wypadły francuskie sklepy internetowe, gdzie aż połowa konsumentów nie stwierdziła żadnych problemów przy realizacji zamówienia. Kłopotów nie miało też po 40 proc. ankietowanych z Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Jedną z przyczyn niezadowolenia było opóźnienie w przekazaniu towarów. Na otrzymanie przesyłki po obiecanym terminie skarżyło się aż 37 proc. Polaków. Konsumenci z innych krajów rzadziej spotykali się z tym problemem; w Wielkiej Brytanii – 28 proc., w Niemczech – 31 proc., a we Francji tylko 22 proc. ankietowanych wskazało, że sklep opóźnił dostawę. Solidność dostawy ważna jest – co zrozumiałe – szczególnie przed Gwiazdką.

Jak uniknąć pułapek w czasie zakupów w internecie

Aby nie zostać bez pieniędzy i towaru, z produktem niepożądanym lub dostarczonym po terminie, należy przestrzegać i stosować w praktyce kilka ważnych zasad. Najważniejsze z nich to:

  • kupować u sprawdzonych sprzedawców, najlepiej posiadających certyfikaty potwierdzające wiarygodność, np. Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo BIG InfoMonitor. Pokazuje on, że firma jest solidna i rzetelnie wywiązuje się z rozliczeń ze swoimi dostawcami, co dobrze wróży również odbiorcom. Wyróżniające się w ten sposób przedsiębiorstwo jest non stop monitorowane pod kątem solidności płatniczej. Jeśli nie płaci swoim dostawcom i zostanie przez nich zgłoszone do rejestru dłużników BIG InfoMonitor, automatycznie traci prawo do certyfikatu;
  • kupować na portalach, w których pojawia się komunikat zapewniający, że przesyłka dojdzie przed świętami;
  • zakupy robić tylko za pośrednictwem bezpiecznych witryn, a dane osobowe podawać tylko wtedy, gdy jest to konieczne do realizacji zamówienia;
  • sprawdzać ocenę sklepów również w serwisach opiniotwórczych takich jak Trusted Shops czy Opineo, opartych na systemie komentowania i oceniania sprzedawcy ze względu na różne kryteria, np. czas dostawy, reagowanie na reklamacje, sprawność obsługi itp.;
  • poszukać opinii o sprzedawcy na forach internetowych;
  • wiarygodność sprzedawcy ocenić można też analizując jego stronę internetową, na której powinny znaleźć się wszystkie dane sprzedawcy – nazwa, adres siedziby, NIP, REGON oraz numer konta;
  • przeczytać regulamin sklepu oraz politykę prywatności;
  • sprawdzić, czy wybrany sklep pozwala śledzić status zamówień;
  • upewnić się, że prezentowany na zdjęciu towar jest zgodny z rzeczywiście nabywanym produktem, a także sprawdzić dokładną specyfikację produktu i na wszelki wypadek skonsultować wybór w mediach społecznościowych.

Załączniki: