Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor – jako pierwsze z sześciu funkcjonujących na rynku polskim Biur Informacji Gospodarczej – dołączyło w tym roku do grona laureatów tytułu Business Superbrands. Marki biznesowe, wyróżniane corocznie tym tytułem, są wybierane przez ekspertów Konfederacji Lewiatan – najbardziej wpływowej polskiej organizacji biznesowej reprezentującej interesy pracodawców w Polsce i Unii Europejskiej. Oceniają oni jakość produktów lub usług, a także relacji B2B, innowacyjność i działania w zakresie CSR.
– Przyznane BIG InfoMonitor wyróżnienie Business Superbrands potwierdza wysoką jakość i przydatność naszych usług. Jesteśmy innowacyjni, elastyczni i kompetentni. Mobilizujemy, ostrzegamy, minimalizując ryzyko występowania zatorów płatniczych, wspieramy firmy i konsumentów w zachowaniu płynności finansowej – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Dlaczego BIG InfoMonitor?
BIG InfoMonitor to wiodące Biuro Informacji Gospodarczej. Prowadzi rejestr dłużników, czyli otwartą dla wszystkich platformę, do której każdy może wpisać dłużnika, ostrzegając innych przed nierzetelnym partnerem biznesowym. Celem jest dostarczanie kompleksowej informacji na temat wiarygodności finansowej osób i firm oraz wspieranie klientów w podejmowaniu trafnych decyzji. Jako twórca Programu Firma Wiarygodna Finansowo, promuje terminowe płatności i rzetelne rozliczenia pomiędzy kontrahentami. Pragnie współtworzyć gospodarkę opartą na zaufaniu, eliminując z rynku nieuczciwe podmioty.
BIG InfoMonitor ma jedną z największych baz dłużników – zasoby rejestru obejmują 93,7 mln informacji o długach i pozytywnych informacji o terminowych rozliczeniach. Jest również jednym z najchętniej wykorzystywanych rejestrów – w 2020 roku udostępnił 22 mln raportów, z czego 12,5 mln pobrały banki. Średnio co 1,5 sekundy z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pobierany jest raport sprawdzający konsumenta lub firmę. W minionym roku sprawdzonych została ponad jedna piąta dorosłych Polaków, 7 mln osób oraz 1,4 mln firm. W sumie od początku działania Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pobrano 100 mln raportów o zadłużeniu osób i firm. Klienci BIG.pl odzyskali 57 proc. należności wpisanych do rejestru dłużników w ciągu 2 lat od dokonania wpisu.
Jako jedyny BIG na rynku, BIG InfoMonitor umożliwia za zgodą sprawdzanych podmiotów, dostęp do ich danych bankowych z Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich. Dzięki temu jego klienci biznesowi mogą otrzymać pełniejszy obraz sytuacji w jakiej znajdują się ich kontrahenci i dzięki temu podejmować lepsze decyzje.
Informacje o dłużnikach przekazują do BIG InfoMonitor m.in.: banki, operatorzy telefonii stacjonarnej i komórkowej, operatorzy telewizyjni, firmy ubezpieczeniowe, faktoringowe, leasingowe, zarządcy nieruchomości, sektor MŚP, sądy, gminy, urzędy miasta, a także osoby fizyczne.
Wysoka skuteczność działania BIG InfoMonitor
Rosnąca liczba zapytań sprawdzających klientów, bez względu na to czy są osobami fizycznymi czy firmami, ma dwie dobre strony. Z jednej pozwala uniknąć strat wynikających z relacji z niewypłacalnym partnerem, a z drugiej wywiera presję na dłużników, by zwrócili zaległości, bo inaczej wykluczają się z obiegu gospodarczego. Z negatywnym wpisem nie uda im się podpisać kontraktu, zaciągnąć kredytu, pożyczki, skorzystać z leasingu, faktoringu, franczyzy, podpisać umowy abonamentowej na telefon, itd. Jest to jeden ze skuteczniejszych sposobów oddziaływania rejestru BIG.
Obecność dłużników w rejestrze BIG sprawia, że o niespłaconych długach nie da się zapomnieć.
Wiele dla odzyskania należności robi też wysłanie wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze wpisania osoby czy firmy do rejestru. W imieniu wierzyciela, po kosztach niższych niż standardowe, może to zrobić BIG InfoMonitor. Takie pismo potrafi zmobilizować dużą część adresatów, a jeśli nie zadziała, to drugim newralgicznym momentem jest sam wpis do rejestru. Zarówno konsumenci, jak i firmy zdają sobie sprawę, że jest to cios wizerunkowy i wielu nie zamierza czekać do momentu, aż ktoś sprawdzi i dowie się, że ma do czynienia z niesolidnym partnerem.
Trzeci etap to właśnie reakcja po sprawdzeniu przez rynek. W kluczowych dla siebie momentach osoba czy firma dowiadują się, że finansowe grzechy przeszłości nie pozwalają im zrealizować planów. Wtedy część nawet najbardziej opornych dłużników zmienia zdanie i decyduje się na spłatę. Niezwykle ważne jest jednak, aby wpisywać dłużników szybko, bo im krótszy okres, od powstania długu do działania, tym większe szanse na odzyskanie pieniędzy. Grę na czas zazwyczaj wygrywa dłużnik, bo cierpliwość oznacza przeważnie nieodzyskane pieniądze i spore wydatki na twardą windykację, podczas gdy koszty korzystania z BIG są nieporównanie niższe.
– Rejestr Dłużników BIG jest świetną odpowiedzią na niesolidność płatniczą i widzimy, że coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie z tego sprawę. BIG pozwala bowiem poszkodowanym zamieszczać niemal na publicznym widoku informacje o długach i dłużnikach. W parze z rosnącą aktywnością w sprawdzaniu potencjalnych klientów przez rynek długi stają się trudniejsze do ukrycia. I właśnie o to chodzi – mówi Sławomir Grzelczak.
Liczba zapytań stale wzrasta
Miesięcznie do BIG InfoMonitor trafia ok. 2 mln zapytań o wiarygodność płatniczą osób i firm. Po 6 miesiącach tego roku liczba raportów sprawdzających przekroczyła 11,5 mln, a zapytania dotyczyły 0,7 mln unikalnych firm i 4,4 mln osób. Co oznacza, że zainteresowani chcieli dowiedzieć się więcej o co czwartej działającej w Polsce firmie i jednej siódmej dorosłych osób. W porównaniu z zeszłym rokiem zapytania objęły swoim zasięgiem 10 proc. więcej przedsiębiorstw i 7 proc. więcej konsumentów. W przypadku firm, sprawdzający nie potrzebuje ich zgody, ale odpytanie o dane konsumenta już takiej zgody wymaga.
Dlaczego warto być Superbrands?
Organizacja Superbrands jest jedyną na świecie niezależną jednostką promującą ideę brandingu poprzez identyfikację, nagradzanie i prezentację studiów przypadku marek, które osiągnęły rynkowy sukces. Superbrands, który od 27 lat na świecie i ponad 15 lat w Polsce, wyłania najsilniejsze marki na danym rynku, działa już w blisko 90 krajach.
Od wielu lat partnerem przy projekcie Business Superbrands jest Konfederacja Lewiatan. Eksperci Lewiatana, w ciągu roku spotykają się w zespołach roboczych i oceniają poszczególne marki w ramach czterech obszarów: jakości produktów lub usług, jakości relacji B2B, innowacyjności oraz działań z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Firma badawcza ARC Rynek i Opinia na zlecenie Superbrands przeprowadziła na próbie 15 000 konsumentów jedno z większych w Polsce badań konsumenckich poświęconych marce Superbrands. Prawie 63 proc. badanych uznało, że bardziej rozważyliby wybór marki, jeżeli znajdowałoby się przy niej Godło Superbrands.