• Kontakt

Święta napędzają rynek wypieków – ale w tle 238 mln zł zaległości

10 grudnia 2025

Produkty spożywcze, w tym pieczywo i wyroby cukiernicze, stanowią istotną część świątecznych wydatków, będąc nieodłącznym elementem bożonarodzeniowych tradycji. Motywowani wygodą Polacy, coraz chętniej kupują gotowe ciasta na święta, sięgając po tradycyjne wypieki w piekarniach i cukierniach. Koszyki zakupowe klientów są w tym czasie od 3 do 5 razy większe niż w innych miesiącach. Producenci wypieków już odczuwają pozytywne efekty tych zmian. Gorzej ze sprzedawcami, ale i tu tempo przyrostu zobowiązań po terminie ulega poprawie. W sumie branża ma ponad 238 mln zł zaległych długów, gdzie aż 91 proc. z tej kwoty należy do producentów pieczywa i ciast.

  

Najważniejsze dane:

  • Łączne zadłużenie branży piekarniczo-cukierniczej wynosi ponad 238 mln zł;
  • Mimo że producenci (odpowiedzialni za 91 proc. długu) odnotowali spadek zaległości o 49 mln zł, sytuacja sprzedawców detalicznych się pogarsza, a ich dług rośnie;
  • Przeciętne zadłużenie jednej firmy detalicznej wzrosło w ciągu trzech lat z 47 tys. zł do blisko 75 tys. zł, co sygnalizuje rosnące problemy strukturalne.

 

Piekarnie i cukiernie są tuż przed kolejnym z najgorętszych okresów w roku. Jak wskazują właściciele tych branż zrzeszeni w ramach Związku Rzemiosła Polskiego, w grudniu wartość koszyków zakupowych klientów jest nawet pięciokrotnie wyższa niż w pozostałych miesiącach. Wygoda wygrywa wśród zapracowanych konsumentów, ale Polacy pozostają wierni klasykom świątecznym. Najczęściej kupowane gotowe wypieki to tradycyjne makowce i pierniki. 

Według deklaracji badanych z 2024 roku*, przeciętne wydatki gospodarstwa domowego na święta wyniosły około 1 460 zł, z czego 35,5 proc. stanowiły zakupy spożywcze, w tym wypieki ze sklepów i cukierni, na które Polacy założyli 518 zł – więcej o 92 zł w porównaniu do 2022 r. Warto dodać, że wówczas pomimo utrzymującej się wysokiej inflacji, 47 proc. badanych nie planowało rezygnować z żadnych wydatków świątecznych. Pozostali najczęściej planowali zaoszczędzić na prezentach oraz na jedzeniu, w tym potrawach świątecznych – po 28 proc.

Grudniowy boom kontra zaległe długi w branży wypieków

Odsetek nierzetelnych dłużników wśród producentów i sprzedawców pieczywa i ciast od kilku lat utrzymuje się na poziomie 5 proc. Zdecydowanie zmienia się natomiast wysokość zaległości zarejestrowanych w bazach BIG InfoMonitor oraz BIK. Po wrześniu 2025 r. na koncie producentów pieczywa, świeżych wyrobów ciastkarskich i ciast (PKD 1071Z) było ponad 217 mln zł zaległych długów – to o ponad 49 mln zł mniej niż dokładnie przed rokiem. Ubyło też w tym czasie 47 podmiotów z problemami w spłacie zobowiązań i jest ich obecnie 873. Aktualna kwota zaległości zbliżyła się do tej z 2022 roku.

Wykres producenci wypieków

Źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor i baza BIK

Na tym tle gorzej wygląda sytuacja wyspecjalizowanych w ich oferowaniu sprzedawców detalicznych (PKD 4724Z), których z kolei zaległe zobowiązania pozakredytowe i kredytowe urosły w rok o 956 tys. zł (4,7 proc.), ale już w porównaniu z 2022 rokiem aż o 6,4 mln zł (43 proc.).

 - Choć 91 proc. z łącznej kwoty zadłużenia branży należy do producentów, to jednak w przypadku sprzedawców detalicznych sytuacja od trzech lat nie ulega poprawie i to pomimo spadku liczby dłużników. Tym samym rośnie jednocześnie przeciętne zadłużenie firm w kłopotach. W tym momencie wynosi ono blisko 75 tys. zł, przed rokiem było to 63 tys. zł, a przed trzema laty około 47 tys. zł – wylicza Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor.  - Dłużników jest mniej, ale ich problemy finansowe są coraz poważniejsze. Ten brak poprawy w detalicznym segmencie wskazuje na utrzymujące się ryzyko finansowe, które może wpływać na stabilność całego rynku. Ostatni analizowany rok przynosi jednak już umiarkowaną poprawę. W tej sytuacji z pewnością warto skupić się na optymalizacji kosztów operacyjnych i lepszym zarządzaniu płynnością finansową, a także na zwiększeniu rotacji produktów w okresach pozaświątecznych, aby poprawić cash flow dodaje Paweł Szarkowski.

Wykres handel wypiekami

Źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor i baza BIK

*Badanie „Wydatki świąteczne Polaków” zrealizowane metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, na próbie 1061 Polaków w wieku 18+, grudzień 2024 r.


Kontakt dla mediów

zdjęcie Diana Borowiecka
Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR
BIG InfoMonitor
+48 22 486 56 46 +48 607 146 583 diana.borowiecka@big.pl

Załączniki:

BIG InfoMonitor Święta napędzają rynek wypieków – ale w tle 238 mln zł zaległości BIG InfoMonitor Święta napędzają rynek wypieków – ale w tle 238 mln zł zaległości
docx
AUDIO Kondycja finansowa branży wypieków Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor AUDIO Kondycja finansowa branży wypieków Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor
m4a

Skontaktuj się z nami