Informacje prasowe
Branża remontowa wykończona długami i malejącą liczbą zleceń
28 maja 2025
Rosnące koszty materiałów budowlanych i usług sprawiają, że coraz więcej Polaków rezygnuje z remontów i modernizacji. W 2024 roku aż 85 proc. ankietowanych odłożyło planowane prace ze względu na wysokie ceny, a jedynie 5 proc. uwzględniło tego typu wydatki w budżetach na 2025 rok – wynika z badań. To niepokojący sygnał dla firm z sektora wykończeniowego, które jednocześnie zmagają się z wyraźnym spadkiem sprzedaży mieszkań, ograniczającym napływ nowych zleceń. W rezultacie – jak pokazują dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy BIK – zaległe zadłużenie przedsiębiorstw świadczących usługi wykończeniowe wzrosło w ciągu roku o ponad 9,5 mln zł, osiągając na koniec marca poziom 498,5 mln zł. Trudności finansowe dotykają również producentów – zauważalny wzrost przeterminowanych płatności odnotowano m.in. wśród zakładów wytwarzających farby, tapety czy parkiety. Ich sytuację dodatkowo pogarszają rosnące obciążenia związane z kosztami energii, surowców oraz transportu.
Obcokrajowcy istotnym wsparciem dla polskich firm z zatorami płatniczymi
21 maja 2025
Dla co dziesiątego polskiego przedsiębiorcy jednym z głównych wyzwań w tym roku jest znalezienie nowych pracowników. Szczególnie na ten problem wskazują przedstawiciele branży transportowej (20,4 proc.) oraz budowlanej (14 proc.). Połowa przedsiębiorców podaje, że już dzisiaj zatrudnia zagranicznych pracowników, a blisko 15 proc. firm zakłada, że udział obcokrajowców w strukturze zatrudnienia jeszcze się zwiększy w ciągu najbliższego roku – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby BIG InfoMonitor. Przedsiębiorcy prognozujący wzrost udziału pracowników zagranicznych w swojej firmie, za główny powód podają brak pracowników krajowych o odpowiednich kwalifikacjach i chęć rozszerzenia działalności na rynki zagraniczne, a także niższe koszty zatrudnienia.
Cyfrowi, ale niewypłacalni. Raport o zaległym zadłużeniu wobec sektora telekomunikacji
16 maja 2025
Sektor telekomunikacyjny pełni dziś kluczową rolę w gospodarce cyfrowej – umożliwia efektywne funkcjonowanie administracji, edukacji, ochrony zdrowia i biznesu. W tym kontekście rosnące przeterminowane zadłużenie klientów wobec operatorów staje się problemem nie tylko finansowym, ale również strukturalnym stanowiącym wyzwanie rozwojowe. Z danych BIG InfoMonitor wynika, że na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.
Komunie napędzają sektor usług, ale nie ratują wciąż zadłużonej na ponad 1 mld zł branży gastronomicznej
13 maja 2025
Restauracje, firmy cateringowe i usługodawcy liczą, że rozpoczynający się sezon komunijny i weselny przyniesie im konkretny zysk. Jednak majowy boom bywa dla nich raczej szansą na złapanie oddechu, niż na realne odbicie. Dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK wskazują na pewien optymizm. Choć zarówno firmy gastronomiczne, jak i branża fotograficzna nieco lepiej radzą sobie z regulowaniem swoich zobowiązań, sytuacja wciąż daleka jest od stabilności. Zaległości działalności związanej z wyżywieniem na koniec marca 2025 roku przekroczyły 1 mld zł.
Oszczędni, nastawieni na rozwój i coraz mniej zadłużeni. Finansowy portret młodych Polaków
02 maja 2025
Bycie oszczędnym drogą do rozwoju osobistego, czy rozwój i edukacja sposobem na gromadzenie oszczędności? A może jedno i drugie. Finansowy portret młodych Polaków wygląda dziś obiecująco. Młodzi cenią sobie bezpieczeństwo finansowe, nastawieni są na oszczędzanie, rozwój i edukację. Dobrym prognostykiem jest też malejące zaległe zadłużenie. Jak wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowej BIK, młodzi mają o 172 mln zł mniej zaległości niż przed rokiem. Ubywa też niesolidnych dłużników w grupie wiekowej 18-24 lata. 65 proc. młodych deklaruje, że nie posiada żadnych zaległych długów zarówno kredytowych jak i pozakredytowych.
Majówka pod presją. Hotele walczą z kosztami, liczą zaległe długi oraz... gości
30 kwietnia 2025
Firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowej BIK, przeterminowane zadłużenie sektora zakwaterowania wzrosło w ujęciu rocznym o ponad 38 mln zł, osiągając na koniec lutego br. poziom niemal miliarda złotych. Kondycja finansowa hoteli najsłabiej wygląda w woj. łódzkim, mazowieckim i pomorskim. Wzrost jest odzwierciedleniem narastającej presji kosztowej, która stopniowo obniża zdolność przedsiębiorców do zachowania stabilności finansowej.
BIG