Skontaktuj się z nami

Wymarzone wakacje biur podróży. Ogólnopolski raport o zadłużeniu firm z branży turystycznej

11 września 2018

Wysoki wzrost gospodarczy, niskie bezrobocie oraz poprawiająca się sytuacja finansowa polskich rodzin sprawiają, że podróże przestały być dla Polaków niedostępnym luksusem. W pierwszym kwartale tego roku granicę Polski przekroczyło o 4,3 proc. więcej Polaków niż w I kw. 2017 r. Na lotniskach odprawiło się wówczas 4,1 mln Polaków, czyli o 15,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Duża część tych wylotów była związana z wyjazdami na wakacje, również tymi organizowanymi przez biura podróży. Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w pierwszym półroczu tego roku z pośrednictwa biur podróży skorzystało aż 3,94 milionów Polaków, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej.

 Raport turystyka 1.JPG

Biura podróży ostatnie kilkanaście miesięcy mogą zaliczyć do naprawdę udanych. W minionym roku przychody ze sprzedaży imprez turystycznych największych tour operatorów w Polsce wzrosły aż o 27,7 proc., osiągając historyczną wartość 6,7 mld złotych3. Eksperci Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA szacują, że w tym sezonie wyniki te mogą być jeszcze lepsze, choćby ze względu na dużą podaż, stąd ceny wycieczek w tym roku są niższe niż rok czy dwa lata temu. Na wzrost ten, oprócz pozytywnych wyników makroekonomicznych, wpłynęło kilka czynników. Od kilku sezonów Polacy wybierają coraz droższe kierunki swoich wakacyjnych wojaży. Coraz bardziej popularne stają się kraje południowej Europy: Grecja, Hiszpania oraz Włochy. Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu wybieraliśmy przede wszystkim tańsze kierunki, czyli Turcję, Tunezję i Egipt, ale na skutek tzw. Arabskiej Wiosny Ludów i ekspansji tzw. Państwa Islamskiego, Polacy nie latają już tak chętnie w tamte regiony. Dodatkowo biura podróży wyciągnęły wnioski z doświadczeń w roku 2012, kiedy to nastąpiła seria niewypłacalności 14 biur podroży. Wyrządziły one branży turystycznej szkody finansowe, wizerunkowe i biznesowe. W sezonie letnim 2012 r. media niemal bez przerwy pokazywały klientów biur podróży koczujących na lotniskach lub tych, którzy zostali wyrzuceni z hoteli. Ogromną pracę, by zmienić ten stan rzeczy, wykonali sami tour operatorzy, ale była to także zasługa zmian w prawie, które w większym stopniu chronią konsumentów.

Pełny raport w załączeniu.